پزشکی و سلامت

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ISI چیست؟



پایان نامه

چنانچه دانشجوی کارشناسی ابیشتر شدن باشید و مطلب آی اس آی داشته باشید حتمـا می دانید نانتان برای ورود به مقطع دکتری در روغن است می توانید به راحتی میل کردن لیوان آب خنک مصاحبه دکتری را طی بکنید . غیر از این هم که باشد نوشتن مطلب آی اس آی مفهوم اش این است که شما در رشته خودتان بسیار زیاد موفق بوده اید حتی توانسته تولید علم هم بکنید. اما واقعا مقاله آی اس آی چیست؟ آیا نوشتن مقاله آی اس آی به مفهوم رسیدن به انتها خط دانش و علم در یک رشته. یا اینکه این تنها استاندارد برای انتشار مطلب در سطح بین‌المللی است؟

یکی از معیارهای میزان تولید علم در هر کشوری، نگارش مطلب های علمی است. این مطلب ها هر اندازه در نشریه های علمی معتبر چاپ شود هر چقدر کیفیت این آثار بالاتر باشد، می توان به آینده علمی کشور خوش بین تر بود. در کشور ما تولید علم با مقیاس آی اس آی در سطح جهان ی قابل توجه است، ولی تبلیغات جورواجور در اطراف دانشگاه تهران یا در اینترنت راجع به نگارش مطلب های آی اس آی چاپ آن، کیفیت متن های علمی را زیر سوال می برد.

چند موسسه در جهان به نمایه سازی مقالات علمی اشتغال دارند. این موسسه‌ها با تعیین استانداردهای مختلف دنبال کردن این استانداردها در مجلات منتشر کننده مقالات علمی، به نوعی اسباب سنجش کار ‌های علمی در حوزه‌های مختلف علمی یا جغرافیایی را فراهم می‌کنند. یکی از این موسسات که به طور نسبی از اعتبار شهرت بیشتری برخوردار است، آی‌اس‌آی است که مخفف حروف اول موسسه Institute for Scientific Information است. آی‌اس‌آی امروز بخشی از موسسه " تامسون رویترز" است.

تاریخچه ISI
مؤسسه اطلاعات علمی یا ISI (Institute for Scientific Information)‏ موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ بوسیله یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسهٔ علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و هم اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است. این مؤسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters است.

مؤسسهٔ ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های دادهٔ فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و نقد آنها است که بوسیله خود گارفیلد پایه‌گذاری شده است. این خدمات حاوی نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریهٔ دانشبعضی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه دادهٔ ISI's Web of Knowledge در دسترس است. این پایگاه داده به محققان این امکان را می‌دهد که بداند کدام متن ‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌قول کرده ‌اند.

آی‌اِس‌آی، سالانه گزارشی را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات علمی را که با سرعبارت جِی‌سی‌آر (Journal Citation Reports)‏ مشهور است ارائه می‌کند که در آن مجلات نمایه‌شده در بانک اطلاعاتی را بر اساس شاخصی با عنوان ضریب تاثیرگذاری رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر ضریب تاثیرگذاری یکی از شاخص‌های اصلی جهت اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌شود.

موسسه اطلاعات علمی هر سال به تحلیل همه مجله های علمی انگلیسی زبان می پردازد و بر طبـق معیارهایی که دارد تعدادی نشریه را به عنوان نشریه های معتبر معرفی می نماید . تعداد مجله هایی که هر سال معرفی می شوند، مفرق است. گاه یک نشریه در فهرست آی اس آی قرار می گیرد و همین نشریه احتمالا سال آینده در فهرست مورد نظر جایی نداشته باشد. در حال حاضر حدود 20 هزار مجله در فهرست آی اس آی قرار دارد حدود 2 هزار مجله هم هر سال به این فهرست افزوده می شود.

موسسه اطلاعات علمی ( Institute for Scientific Information )
بانک اطلاعات ISI مرکزی برای فهرست نمودن و پوشش دادن کامل مهمترین مجلات علمی انتشار ه در جهان به منظور تبادل اطلاعات بین محققان مختلف است .
هر مجله علمی قبل از گزینش شدن فهرست شدن در ISI یکسری مراحل بررسی را پشت سر می گذارد. ازعبارت عوامل مورد ارزیابی و رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI ، کمیته علمی منتخب مجله، تنوع بین المللی مقالات چاپ شده در آن، نشر به موقع مجله اهمیت نشرآن است .

لازم به ذکر است که هیچ یک از این عوامل به تنهایی مورد ارزیابی و بررسی قرار نمی گیرد بلکه با تحلیل مجموع عوامل یک امتیاز کلی داده خواهد شد. از عبارت موارد ی که در بررسی مجله مورد توجه قرار دارد این است که عنوان مقالات، چکیده و کلمات کلیدی بایستی به زبان انگلیسی باشد همین طور توصیه می شود که منابع به زبان انگلیسی نوشته شوند. اگر چه اطلاعات علمی با اهمیت زیاد به همه زبانها به چاپ می رسد ولی موارد ذکر شده باید به زبان انگلیسی باشد تا تحت داوری و بررسی ISI قرار گیرد زیرا بررسی کنندگان مجلات علمی در ISI نمی توانند عناوین منابع بکاررفته در مقالات را به زبان انگلیسی ترجمه کنند. داوری علمی تخصصی مقالات چاپ شده در مجله توسط داوران نام آشنای علمی از عبارت عمده ترین موارد مورد توجه بررسی کنندگان است که گویای اعتبار و غنای علمی مجله است.

ارجاع به یا self citation چیست؟
چنانچه منابع ذکر شده در مطلب ٬ پژوهش نویسندگان مقاله باشد٬ این کار از اهمیت متن می کاهد زیرا جنبه بین المللی بودن آن را ضعیف می نماید . درجه ارجاع به خود مجلات ISI اکثرا ٌ کمتر از ۲۰٪ است.

ضریب تاثیر یا درجه تاثیر یا Impact factor چیست؟
این علت تمام ساله بوسیله ISI برمبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی آن محاسبه می شود و نتیجه در گزارشات ارجاع مجله یا Journal Citation Reports یا به اختصار JCR ٬ منتشر می شود. این ضریب٬ نه برای مقاله یا نویسنده٬ بلکه برای مجله محاسبه می شود. محاسبه برمبنای دوره سه ساله صورت می گیرد. فرضا اگر در سال ۸۴ جمعا ۴۰ ارجاع به مجله صورت گرفته باشد در آن مجله در سال ۸۲ تعداد ۲۶ متن و در سال ۸۳ تعداد ۲۴ مقاله چاپ شده باشد٬ ضریب ارجاع آن مجله٬ از تقسیم ۴۰ بر ۵۰ به دست می آید که ۸/۰ است. به مفهوم به طور متوسط ٬ هر مطلب آن نشریه ۸/۰ بار مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است.

ISI بودن مجله را چگونه تعیین کنیم؟
با کیفیت ترین راه٬ مراجعه به وب سایت هایی مثل تامسون است. زیرا همچنان که گفته شد٬ تعداد مجلات زیاد است و هم ISI محسوب شدن یک مجله شاید دائمی نباشد. هر نشریه با هر امتیاز علمی در کشور چاپ شود چنانچه ضریب تأثیرش صفر باشد، در این پایگاه قرار نمی گیرد. متأسفانه، در حال حاضر همه نشریات ایرانی ضریب تأثیر صفر بوده و جایی در این پایگاه ندارند.

  • امید جهان
  • ۰
  • ۰



دانلود آهنگ

ترانه شعر آهنگ بی تو محسن یاحقی

به عشقت عادتم دادی از رفتن منو استرس وندی
خودت زندگیمو ساختی خودت جهان مو سوزوندی
تو با ابرازه رفیق داشتن منو با عشق همسفر کردی
خواستم فقط نشم منو به تنهایی وابسته تر کردی
هر لحظه بی تو سر کردم یه جهان گریه تو چشام اشک نیست دریاست
بی تو جون میکنم ولی نمیمیرم تا اون روزی که عشقمو ازت پس بگیرم

تکست آهنگ بی تو محسن یاحقی

به قلبم عشقتو جایزه دادی به منه تنهایه بی کس تکیه دادی
تا به رفیق داشتنه تو خو گرفتم تو با رفتنت به چشم ام گریه دادی
تو با رفتنت به چشـم ام گریه دادی
نفهمیدم که از لبخند چطور به گریه افتآدم
شروع شد دردم از زمان ی که آسان دل به تو دآدم
از حسی که به من دادی رو لبهام خنده نمیشینه
کسی تا روز مرگ من منو خوشبخت نمیبینه
هر لحظه بی تو سر کردم یه جهان گریه تو چشام اشک نیست دریاست
بی تو جون میکنم ولی نمیمیرم تا اون روزی که عشقمو ازت پس بگیرم
**

  • امید جهان
  • ۰
  • ۰



سفارش تاج گل

گیاه درمانی در بیماری های قلبی - عروقی

از آغاز تمدن بشری، گیاهان نه تنها در طبخ غذاهای مورد استفاده ی انسان ها نقش مهمی داشته اند، بلکه در درمان های طبی هم همراه انسان بوده اند.

گیاه پزشکی و گیاه درمانی منشا پیدایش داروهای بسیاری از جمله داروی افدرین بوده است که از گیاه افدرا به دست آمده و یا داروی دیگوکسین که از گیاه Digitalis purpurea تولید شده است.

با پیشرفت های حاصل شده در امر پزشکی، طب سنتی و گیاه پزشکی جایگاه خود را از دست داده است، ولی در بسیاری از نقاط جهان هنوز اعتماد خاصی نسب به این گونه داروها وجود دارد.

متاسفانه به دلیل استفاده ی ناآگاهانه و خودسرانه ی برخی از مکمل های گیاهی و تداخل آن ها با بسیاری از داروها به ویژه داروهای قلبی - عروقی عوارض جبران ناپذیری هم ممکن است ایجاد شود، بنابراین در کنار تأثیرات مفید و مثبت آن ها باید از عوارض ناشی از تداخل آن ها با سایر داروها هم آگاه بود.

در جهان حدود 15 میلیون نفر در معرض خطر تداخل گیاهان دارویی و داروهای پزشکی می باشند و مصرف کنندگان این گونه داروها اطلاعات کمی در مورد تداخل داروهای گیاهی با سایر داروها و عوارض جانبی ناشی از آن ها دارند.

گیاهان بسیاری وجود دارند که دارای اثرات درمانی و پیشگیری کننده از بیماری های قلبی - عروقی هستند و بر بالا بودن چربی خون، فشار خون و نارسایی قلبی از طریق ایجاد اثرات آنتی اکسیدانی، ضد لخته ای، کاهش دهنده ی فشار خون و جلوگیری از سخت شدن عروق، تنظیم ضربان قلب و گشادکنندگی عروق تاثیرگذار هستند.

داده های به دست آمده از مطالعات اپیدمیولوژیک، نقش آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در گیاهان را در بهبود سلامت قلب و عروق به اثبات رسانده اند.

از طرفی گیاهان ممکن است تاثیرات منفی هم بر عملکرد قلب و عروق داشته باشند؛ از جمله ایجاد آریتمی، فشار خون و ایجاد اثرات مشابه جریانات عصبی سمپاتیک که باعث ایجاد تداخل در فعالیت قلب می شود.

برای مثال برخی از گیاهان دارویی با داروهای ضد انعقادی تداخل پیدا کرده و باعث افزایش اثر دارو و ایجاد احتمال خونریزی می گردند. داروی وارفارین یکی از داروهای مورد مصرف در بیماری های قلبی - عروقی است که تداخل آن با گیاهان اهمیت حیاتی برای بیمار دارد.


در زیر برخی از مکمل های گیاهی که با وارفارین تداخل دارند ذکر شده است:

زنجفیل: زنجفیل یا زنجبیل از تشکیل لخته در خون جلوگیری می نماید، لذا باید از مصرف آن خودداری شود.

سیر: ثابت شده است که سیر از تشکیل لخته در خون جلوگیری می کند و باعث افزایش رقت خون می گردد.

بیمارانی که وارفارین مصرف می نمایند، نباید بیشتر از 1 حبه سیر در روز مصرف کنند، زیرا ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خون و احتمال خونریزی گردد.

چای سبز: چای سبز باعث خنثی شدن اثر وارفارین می گردد، بنابراین افرادی که چای سبز و وارفارین مصرف می نمایند باید خون خود را مرتبا چک کنند تا اثر دارو کم نشده باشد.

خیار: پوست خیار حاوی ویتامین K می باشد. تا حد امکان خیار را بدون پوست مصرف نمایید.

گزنه: برگ های گیاه گزنه دارای ویتامین K می باشند و اثر وارفارین را کاهش می دهند، بنابراین از مصرف آن باید خودداری شود.

سویا: مصرف فرآورده های لوبیای سویا و شیر سویا باعث کاهش اثر ضد لخته ای وارفارین و افزایش احتمال بروز لخته می گردد. از مصرف فرآورده های حاوی سویا خودداری نمایید.

زردچوبه و پیاز: زردچوبه و پیاز هم دارای اثرات ضد لخته ای می باشند و مصرف زیاد آن ها باعث افزایش احتمال خونریزی می گردد. مصرف 1 عدد پیاز کوچک در روز منعی ندارد.

در مورد میوه ها هم دو مورد استثناء وجود دارد:

انبه و گریپ فروت.


گریپ فروت: در صورت مصرف مداوم آب گریپ فروت، اثر وارفارین زیاد شده و احتمال خونریزی را افزایش می دهد. در صورت مصرف وارفارین از مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت خودداری نمایید.

گریپ فروت در مختل شدن اثر داروهای دیگری هم نقش دارد و افرادی که از داروهای آنتی هیستامین، داروهای کاهش دهنده ی کلسترول و آرام بخش استفاده می نمایند، نیز باید از مصرف آن خودداری کنند.

انبه: مصرف فرآورده های انبه و آب و عصاره ی انبه باعث افزایش اثر ضد لخته ای وارفارین و احتمال خونریزی می گردد، بنابراین از مصرف آن خودداری نمایید.

  • امید جهان
  • ۰
  • ۰

کارگردان : Jodie Foster

نویسندگان : Jamie Linden

بازیگـران : George Clooney, Julia Roberts, Jack O'Connell

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم خارجی,دانلود فیلم خارجی,دانلود فیلم خارجی

خلاصه جریان : مجری تولید و ساخت کننده برنامـه تلویزیونی اقتصادی وقتی با حمله مسلحانه شخصی که به دلیل توصیه های اقتصادی آنان به خاک سیاه نشته مواجه می شوند در شرایط سختی قرار می گیرند

«هیولای پول» سعی دارد تا چیزی فرای یک تریلر بی فکر بی ملاحظه باشد. با پی ریزی بنیانش بر پیامی در مورد ی خطرات بازی بورس فیلـم به دنبال تزریق جوهره اش به درون نوع ی است که با فیلم دیدنی های پاپ کرنی اکشن اشباع شده است. متاسفانه بر خلاف استعدادهای بسیاری که در جلو و پشت دوربین قرار دارند فیلم جالب در غلبه کردن بر روایت متزلزلی که خزعبلات بی پایانش مانع جدی گرفتن آن می شود ، ناتوان است.اصطلاح ( تعلیق ناباوری ): در فیلم جالب ی معنا پیدا می نماید که از تماشاگرانش می خواهد تا از پیش قبول کنند که اتفاقات فیلم زیبا در (جهان ی واقعی) و نه در جهان ی موازی که قوانین عقلی ( و گاها قوانین فیزیک ) به تعلیق در آمده ، روی می دهد. در فیلم جذاب ی مثل «جان سخت» فردی نپرهزینه (تعلیق ناباوری ) نیست چرا که ما می دانیم که این فیلم جذاب تماما فانتزی است و به ویژه جهت ایجاد هیجان آدرنالینی تولید و ساخته شده است.

از طرف دیگر «هیولای پول» حاوی پیامی است و بدای این که تماشاگر پیام فیلم دیدنی را بپذیرد. جهان یی که فیلم جذاب در آن روی می دهد می بایست حس باورپذیری حوادث را ایجاد نماید این همان چیزی است که فیلم جذاب در آن شکست می خورد.

به نسبتی که تمهیدات فیلم جذاب همچون خانه ی پوشالی متزلزلی روی هم قرار داده می شوند، دنبال کردن فیلـم سخت تر می شود.فیلم جذاب گیرایی زیاد بهتر ی دارد: تصور بکنید چه می شد اگر مرد مستأصلی که تمام ی دارای ی اش را در نتیجه ی پیروی از توصیه ات یک مشاور اقتصادی از دست داده ، مجری همان پروگرام ی اقتصادی را در برنامـه تلویزیونی زنده به گروگان بگیرد. «جورج کلونی» نقش «لی گیتس» ،شومن پروگرام ی «هیولای پول»، را برعهده دارد. سخنرانی های گیتس که با صوت بلند ادای سریع کلمات انجام می شود به او بیشتر فرد جارچی کارناوالی را می دهد تا یک مشاور اقتصادی.

تولید و ساخت کننده ی برنامـه ، «پتی فن» ( جولیا رابرتز ) آن قدر از کار روزانه اش و از گیتس خسته است که وقتی مرد مرموز نامـه رسان با چند بسته وارد استودیو شد از قبل پایش را بیرون از در گذاشته بود.

با چرخش دوربین ، «کایول بودول» ( جک اوکانل ) بر روی گیتس تفنگ می کشد و مجبورش می نماید تا جلیقه ی انفجاری را بر تن نماید . بعد از توضیح دادن این که چطور تمام دارای ی اش را به خاطر مشاوره های غلط او از دست داده از گیتس در مورد ی آن مشاوره ها توضیح می خواهد. گیتس ناتوان در بیان این توضیح با رئیس بخش روابط عمومی کمپانی «کاتریونا بالف » ارتباط برقرار می نماید اما او توصیه ی جز ( حرف زدن با مجرم ) ندارد. تلاش های کاتریونا بالف جهت رابطه با CEO «دومنیک وست» بی ثمر است گیتس را به این فکر می اندازد که سقوط سهام نتیجه بزهکاری اداری است تا فساد احتمـا لی در وال استریت.با تمام ی حرف هایی که درمورد ی «الگوریتم» و «خرابی» زده می شود، فیلم جذاب در هایی تماشاگر را در ورطه ی دو پهلویی گرفتار می نماید .

با این که فیلم زیبا در تلاش است که بنا فرهنگ وال استریت را متهم نماید ولی در این کار هم شکست می خورد. در واقع ، نهایتا این فیلـم در مورد ی حرص طمع یک فرد است تا ضعف سیستم ( با این حال فیلم جالب نامـه این فکر را در ذهن تماشاگر می اندازد که سیـستم سبب فساد است ).

در فیلم زیبا ، وجهه ی پلیس نیویورک هم زیر سوال می رود : مأمورین پلیس، هم چون یک گروه آماتور وارد عمل می شوند در مدیریت بحران هم ناتوان اند. کارگردان فیلم دیدنی «جودی فاستر» با ایجاد تعلیق در زمانی که حوادث دست به دست هم می دهند تا کایول به لبه نزدیکتر شود تنش را از موقعیت می چلاند.

فاستر از محیط بسته ی تلویزیونی، سکانسی پر تنش می سازد که در آن بازیپرهزینه مهم - گیتس ، پتی ( که فقط صدایش شنیده می شود ) و یک فیلم جالب بردار - در تلاش ند تا کایول را از منفجر کردن بمب منع کنند و زمانی که گیتس به مقصر بودنش در آن چه بر کایول اتفاق افتاده پی می برد، دچار عذاب وجدان می شود.

فاستر احتمـا لا در این تاثیر از «سیدنی لومتر» تأثیر پذیرفته - نشانه هایی از فیلم زیبا «بعد از ظهر سگی» در این فیلم جالب مشهود است .

گیتس، فروشنده ای لهستانی است که حرکات او جلوی دوربین انعکاسی از فرد جذاب ولی نامطبوع او پشت دوربین است.کلونی رفیق داشتنی بودنش را با به داخـل نقش می آورد. گیم او دقیق و قابل توجه است. «جولبا رابرتز» وظیفه ی نشستن در اتاق مجزا و تماشای کلونی در مانیتور و زمزمه کردن دستورالعمل ها در گوش او را دارد.

«جک اوکانل»، نقش کایول، چون یک مرد بی سواد غیر قابل کنترل ایفا می نماید که ( همان گونه که در سکانس وحشیانه ای که رفیق یک دختر ش سر او فریاد کشید، دیده می شود ) موارد ی فراتر از باختن 60 هزار دلار در یک معلت ه ی بد دارد. همان گونه که فیلـم آشکار می نماید ما ( به مانند گیتس ) می خواهیم که بیشتر با کایول حس همدردی همزاد پنداری کنیم اما او معمولا مثل وحشی عمل می نماید مانع می شود.

تا زمانی که درام در تلویزیون اتفاق می افتد تمام ی جهان در حال تماشای آن هستند ، فیلـم مردم را متقاعد به تماشا کردن می نماید ولی زمانی که مأموران پلیس نقشه ی نجات آسان لوحانه ی شان را اجرا می کنند و گیتس، مشاهدات زیاد درمورد ی سقوط سهام را شروع می نماید ، فیلم جالب جذابیت خود را از دست می دهد.

واقع نمایی با پوچی و چرندی مضمکان شده است.

«هیولای پول» سعی دارد تا تریلری هوشمندانه باشد ولی به خاطر فیلم زیبا نامـه اش در رسیدن به این هدف شکست می خورد. فیلم جالب نامـه ای که در حین داشتن اعتراضی مشروع در میزان تمهیدات غیر منطقی فرد های گنگی که تمام چیز را به سمت نتیجه می برد باقی می ماند.

  • امید جهان