پزشکی و سلامت

  • ۰
  • ۰

ISI چیست؟



پایان نامه

چنانچه دانشجوی کارشناسی ابیشتر شدن باشید و مطلب آی اس آی داشته باشید حتمـا می دانید نانتان برای ورود به مقطع دکتری در روغن است می توانید به راحتی میل کردن لیوان آب خنک مصاحبه دکتری را طی بکنید . غیر از این هم که باشد نوشتن مطلب آی اس آی مفهوم اش این است که شما در رشته خودتان بسیار زیاد موفق بوده اید حتی توانسته تولید علم هم بکنید. اما واقعا مقاله آی اس آی چیست؟ آیا نوشتن مقاله آی اس آی به مفهوم رسیدن به انتها خط دانش و علم در یک رشته. یا اینکه این تنها استاندارد برای انتشار مطلب در سطح بین‌المللی است؟

یکی از معیارهای میزان تولید علم در هر کشوری، نگارش مطلب های علمی است. این مطلب ها هر اندازه در نشریه های علمی معتبر چاپ شود هر چقدر کیفیت این آثار بالاتر باشد، می توان به آینده علمی کشور خوش بین تر بود. در کشور ما تولید علم با مقیاس آی اس آی در سطح جهان ی قابل توجه است، ولی تبلیغات جورواجور در اطراف دانشگاه تهران یا در اینترنت راجع به نگارش مطلب های آی اس آی چاپ آن، کیفیت متن های علمی را زیر سوال می برد.

چند موسسه در جهان به نمایه سازی مقالات علمی اشتغال دارند. این موسسه‌ها با تعیین استانداردهای مختلف دنبال کردن این استانداردها در مجلات منتشر کننده مقالات علمی، به نوعی اسباب سنجش کار ‌های علمی در حوزه‌های مختلف علمی یا جغرافیایی را فراهم می‌کنند. یکی از این موسسات که به طور نسبی از اعتبار شهرت بیشتری برخوردار است، آی‌اس‌آی است که مخفف حروف اول موسسه Institute for Scientific Information است. آی‌اس‌آی امروز بخشی از موسسه " تامسون رویترز" است.

تاریخچه ISI
مؤسسه اطلاعات علمی یا ISI (Institute for Scientific Information)‏ موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ بوسیله یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسهٔ علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و هم اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است. این مؤسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters است.

مؤسسهٔ ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های دادهٔ فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و نقد آنها است که بوسیله خود گارفیلد پایه‌گذاری شده است. این خدمات حاوی نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریهٔ دانشبعضی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه دادهٔ ISI's Web of Knowledge در دسترس است. این پایگاه داده به محققان این امکان را می‌دهد که بداند کدام متن ‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌قول کرده ‌اند.

آی‌اِس‌آی، سالانه گزارشی را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات علمی را که با سرعبارت جِی‌سی‌آر (Journal Citation Reports)‏ مشهور است ارائه می‌کند که در آن مجلات نمایه‌شده در بانک اطلاعاتی را بر اساس شاخصی با عنوان ضریب تاثیرگذاری رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر ضریب تاثیرگذاری یکی از شاخص‌های اصلی جهت اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌شود.

موسسه اطلاعات علمی هر سال به تحلیل همه مجله های علمی انگلیسی زبان می پردازد و بر طبـق معیارهایی که دارد تعدادی نشریه را به عنوان نشریه های معتبر معرفی می نماید . تعداد مجله هایی که هر سال معرفی می شوند، مفرق است. گاه یک نشریه در فهرست آی اس آی قرار می گیرد و همین نشریه احتمالا سال آینده در فهرست مورد نظر جایی نداشته باشد. در حال حاضر حدود 20 هزار مجله در فهرست آی اس آی قرار دارد حدود 2 هزار مجله هم هر سال به این فهرست افزوده می شود.

موسسه اطلاعات علمی ( Institute for Scientific Information )
بانک اطلاعات ISI مرکزی برای فهرست نمودن و پوشش دادن کامل مهمترین مجلات علمی انتشار ه در جهان به منظور تبادل اطلاعات بین محققان مختلف است .
هر مجله علمی قبل از گزینش شدن فهرست شدن در ISI یکسری مراحل بررسی را پشت سر می گذارد. ازعبارت عوامل مورد ارزیابی و رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI ، کمیته علمی منتخب مجله، تنوع بین المللی مقالات چاپ شده در آن، نشر به موقع مجله اهمیت نشرآن است .

لازم به ذکر است که هیچ یک از این عوامل به تنهایی مورد ارزیابی و بررسی قرار نمی گیرد بلکه با تحلیل مجموع عوامل یک امتیاز کلی داده خواهد شد. از عبارت موارد ی که در بررسی مجله مورد توجه قرار دارد این است که عنوان مقالات، چکیده و کلمات کلیدی بایستی به زبان انگلیسی باشد همین طور توصیه می شود که منابع به زبان انگلیسی نوشته شوند. اگر چه اطلاعات علمی با اهمیت زیاد به همه زبانها به چاپ می رسد ولی موارد ذکر شده باید به زبان انگلیسی باشد تا تحت داوری و بررسی ISI قرار گیرد زیرا بررسی کنندگان مجلات علمی در ISI نمی توانند عناوین منابع بکاررفته در مقالات را به زبان انگلیسی ترجمه کنند. داوری علمی تخصصی مقالات چاپ شده در مجله توسط داوران نام آشنای علمی از عبارت عمده ترین موارد مورد توجه بررسی کنندگان است که گویای اعتبار و غنای علمی مجله است.

ارجاع به یا self citation چیست؟
چنانچه منابع ذکر شده در مطلب ٬ پژوهش نویسندگان مقاله باشد٬ این کار از اهمیت متن می کاهد زیرا جنبه بین المللی بودن آن را ضعیف می نماید . درجه ارجاع به خود مجلات ISI اکثرا ٌ کمتر از ۲۰٪ است.

ضریب تاثیر یا درجه تاثیر یا Impact factor چیست؟
این علت تمام ساله بوسیله ISI برمبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی آن محاسبه می شود و نتیجه در گزارشات ارجاع مجله یا Journal Citation Reports یا به اختصار JCR ٬ منتشر می شود. این ضریب٬ نه برای مقاله یا نویسنده٬ بلکه برای مجله محاسبه می شود. محاسبه برمبنای دوره سه ساله صورت می گیرد. فرضا اگر در سال ۸۴ جمعا ۴۰ ارجاع به مجله صورت گرفته باشد در آن مجله در سال ۸۲ تعداد ۲۶ متن و در سال ۸۳ تعداد ۲۴ مقاله چاپ شده باشد٬ ضریب ارجاع آن مجله٬ از تقسیم ۴۰ بر ۵۰ به دست می آید که ۸/۰ است. به مفهوم به طور متوسط ٬ هر مطلب آن نشریه ۸/۰ بار مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است.

ISI بودن مجله را چگونه تعیین کنیم؟
با کیفیت ترین راه٬ مراجعه به وب سایت هایی مثل تامسون است. زیرا همچنان که گفته شد٬ تعداد مجلات زیاد است و هم ISI محسوب شدن یک مجله شاید دائمی نباشد. هر نشریه با هر امتیاز علمی در کشور چاپ شود چنانچه ضریب تأثیرش صفر باشد، در این پایگاه قرار نمی گیرد. متأسفانه، در حال حاضر همه نشریات ایرانی ضریب تأثیر صفر بوده و جایی در این پایگاه ندارند.

  • ۹۵/۰۲/۳۱
  • امید جهان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی