پزشکی و سلامت

  • ۰
  • ۰



فروش وی اس تی

بر طبـق نتایج مشاهدات اخیر پژوهشگران بلند خندیدن بصورت قهقهه سبب ضخیم شدن و آسیب تارهای صوتی شده و همموسیقی ی ضروری برای تولید یک صوت مطلوب را مخدوش می نماید .
زیرا وقت قهقهه از قوت عضلانی جهت تولید صوت استفاده بیش از میزان می شود که این عمل به قسمت های اصلی تولید صوت یعنی تارهای صوتی آسیب می رساند و فشار خیلی وارده به عضلات حنجره سبب پر خونی تورم بافتهای مختلف حنجره می شود که در صورت مزمن شدن این التهابات ،عضلات حنجره به تدریج کارایی خود را از دست می دهند.
همین طور صدا سازی های پر فشار نادرست که بدون نظارت استاد انجام پذیرد حرف در مکانهای شلوغ و پر سر صدا، تقلید ولوم افراد دیگر ، سرفه های شدید، صاف کردن گلو بطور عادتی مکرر در حرف کردن بالاخره جیغ زدن فریاد کشیدن به مخصوص در کودکان از عبارت عادتهای نادرست صوتی هستند که بتدریج سبب خواهند شد تغییراتی در حنجره ایجاد شده سبب ضخیم شدن تارهای صوتی نیز پیدایش ندول یا همان برامدگی های دانه مانند روی یک و یا هر دو تار صوتی می شود که پیامد بد آن تغییرات شدید در کیفیت صوت است .
از مشاغل خطر ساز برای تارهای صوتی میتوان مشاغلی از عبارت معلمی ،اپراتوری تلفن مجریان برنامـه های رادیو تلویزیون را به عنوان مشاغل پر خطر جهت ظهور آسیب و ایجاد ندول روی تارهای صوتی بر شمرد که پیشنهاد می شود اشویِژگزینشه در معرض خطر باید از مصرف الکل استعمال دخانیات به شدت اجتناب کنند و درمحیط های شلوغ و پر سر و صدا حرف نکنند از صاف کردن گلو به طور مکرر عادتی بپرهیزند .
همچنین این افراد باید با کم کردن سرعت گفتار و مصرف از مکث های بیشتر درحین سخن گفتن به تارهای صوتی خود استآسان بدهند در حالت های هیجانی از فریاد کردن و جیغ زدن اجتناب کنند .
مصرف کمتر از مواد غذایی محرک مانند ترشی ها ادویه ها و نیز بلند کردن اشیا سنگین از عبارت موارد ی می باشند که باید از طرف خوانندگان آواز مورد تذکر جهت قرار گیرد این اشویِژگزینشه می بایست از زیاد شدن بیماری های ویِژگزینشه مثل سرماخوردگی، عفو نت دستگاه تنفسی مانند بینی، حلق حنجره پیشگیری به موقع به بهبود آن اقدام کنند .

برخی بهبود های دارویی می تواند از طریق خشک کردن غشای مخاطی تارهای صوتی، یا تولید رطوبت خیلی در این تارها، روی صدا تاثیر بگذارد. گاهی داروها باعث گرفتگی صدا ب عفو نت های تخمیری می شوند.از این قبیل داروها می توان از داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری، داروهای آلرژی آسم، داروهای ادرار آور، داروهای ضد فشارخون داروهای ضد احتقانهای بینی نام برد که همگی می توانند باعث غلیظ ترشحات بدن گردند. در این حالت شاید بیمار در حین حرف کردن، مجبور به مصرف نامناسب و توأم با فشار از حنجره شود که در صورت دوباره تکرار قادر به ایجاد ضایعات ماندگار روی تارهای صوتی است

در فصل سرما بهتریـن کار برای سلامت ی حنجره، گرم نگه داشتن آن است.

از صدای بیش از اندازه کار نکشید. در گرفتگی صدا از خواندن حرف کردن بپرهیزید.

از حرف کردن و آوازخواندن در محیط های پر سر صدا خودداری بکنید تا زیاد به حنجره شما فشار وارد نشود. حرف کردن های زیاد مدت در دراز مدت می تواند زمینه ساز ایجاد آسیب های جدی در تارهای صوتی و تغییر صدای شخص شود.

بین فواصل اجرا استآسان کنید.به ویژه اگر زیاد با حنجره خود کار کرده اید خواب تجویز مناسبی است جهت افرادی که تست ات سنگین دارند خواب تاثیر گذار ولی برای افرادی که آزمایش کمی دارند خواب باعث افت بیشتر ولوم آنها می شود. لذا در صورت آزمایش نداشتن خوب است چند ساعت قبل از اجرا بیدار ماند تا لااقل حنجره با حرف زدن کمی گرم شود.

قرار داشتن حنجره در معرض تحریک کننده های محیطی، علت شناخته شده در کارکرد بد صدااست.دود، خشکی، آلودگی ها و ذرات آلرژی زا ممکن است باعث گرفتگی صدا، گلو صاف کردن های پی در پی و خستگی صدا شوند.

غذاهای تند و ادویه دار خیلی کم مصرف بکنید ، زیرا اینگونه غذاها باعث حرکت اسید معده به مری گلو می شوند.

از مصرف مواد غذایی خلط آور مثل کالاها لبنی، بخصوص در ساعات قبل از خواندن پرهیز بکنید .

استفاده زیاد حبوبات، میوه جات سبزی ها را در پروگرام غذایی خود منظور بکنید . این مواد غذایی به اضافه اینکه محتوی ویتامین C، A وE هستند ، همین طور غشای مخاطی گلو را پایدار نگه می دارند.

الکل غشای مخاطی گلو را تحریک به تارهای صوتی آسیب می رساند.

  • ۹۵/۰۳/۰۴
  • امید جهان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی